Scholing, trainingen en workshops

Voor Orde- en Wetshandhavers:

 



Verhoortechnieken

Leren opbouwen en beheren van een professionele samenwerkingsrelatie ter bevordering van verklaringsbereidheid van verdachten.

Doelstelling:

Na afloop van de training:

  • Kent de cursist de gewenste verhoortechniek (SVS of SOM) voor wat betreft de voorbereiding, stadia, bijbehorende gespreksvaardigheden en evt. toespitsing op diverse doelgroepen
  • Heeft de cursist de afzonderlijke stadia van een verhoor ervaringsgewijs en interactief geoefend met de hierbij relevante gesprekstechnieken   
  • Heeft de cursist zicht gekregen op de eigen emoties en die van de verdachte tijdens het oefenen van het verhoor
  • Herkent de cursist hoe de dynamiek tussen hem en de verdachte gestuurd kan worden
  • Herkent de cursist zijn eigen valkuilen tijdens het verhoor en weet deze effectiever bij te sturen
  • Weet de cursist tunnelvisie en self fulfilling prophecy binnen vraagstelling te voorkomen
  • Weet de cursist het verschil tussen privé- en persoonlijke communicatie en weet dit strategisch in te zetten

     




De-escalatietechnieken

Leren de-escalerend op te treden bij diverse escalatiegevoelige gedragingen van burgers/cliënten dusdanig dat voorgenomen professionele acties alsnog kunnen plaatsvinden.

Doelstelling:

Na afloop van de training:

  • Herkennen de deelnemers de gedragingen van burgers/cliënten die mogelijk kunnen leiden tot escalatie
  • Weten de deelnemers deze diverse gedragingen van burgers/cliënten effectief en de-escalerend te benaderen dusdanig dat voorgenomen professionele acties alsnog kunnen plaatsvinden  
  • Hebben de deelnemers ervaringsgewijs en interactief geoefend met deze benaderingstechnieken  
  • Kunnen de deelnemers observeren, analyseren en feedback geven waarom een situatie wel of niet effectief is benaderd  
  • Kunnen de deelnemers hun gedrag per verschillende doelgroep aanpassen  
  • Herkennen de deelnemers welke invloed hun eigen emoties hebben in deze situaties
  • Kennen de deelnemers het verschil tussen privé- en professionele communicatie

  




Agressietraining

Effectief leren reageren op- en handelen bij burgers/cliënten met fysiek intimiderend of agressief gedrag.

Ons aanbod bevat 2 typen agressietrainingen:

1. Basistraining: 

    Training van vaardigheden voor nog beïnvloedbare agressie.

Doelstelling:

Na afloop van de training:   

  • Herkent de cursist de tekenen van de specifiek (dreigende) agressie en weet deze te de-escaleren
  • Weet de cursist hoe de agressor wel of niet te benaderen, contact te maken en zijn gedrag af te buigen naar een acceptabel niveau  
  • Herkent de cursist zijn eigen emoties en heeft handreikingen gekregen deze onder controle te houden
  • Herkent de cursist evt. relevante, cultuurspecifieke aspecten ter ondersteuning van de-escalatie

 

 

2. Gijzelings-/Overvaltraining:      

Doelstelling:

Na afloop van de training:  

  • Herkent de cursist de tekenen van de specifieke intimidatie of agressie bij overval- of gijzelingssituaties  
  • Heeft de cursist deze situatie in een gefaseerde simulatie ondergaan en geëvalueerd op belevings- en praktisch niveau
  • Weet de cursist wat tijdens gijzeling of overval wel of niet te doen opdat veiligheid zoveel mogelijk aanwezig blijft en verdere escalatie zoveel mogelijk wordt voorkomen
  • Herkent de cursist zijn eigen emoties in deze situaties, kan deze benoemen, en heeft zonodig praktische handreikingen gekregen deze onder controle te houden  
  • Herkent de cursist evt relevante, cultuurspecifieke aspecten ter ondersteuning van de-escalatie

eduact4_juich_g.png