Werkvormen

Edu-Act maakt veelvuldig gebruik van de volgende werkvormen als onderdeel van de door ons ontwikkelde interactieve trainingen. Uiteraard wordt er in nauw overleg met de opdrachtgever de meest effectieve werkvorm in de training verwerkt of doorontwikkeld.

Werkvormen:

Rollenspel

Rollenspelen kunt u voor uiteenlopende doelen inzetten. De meest voorkomende vorm van een rollenspel is het één-op-ééngesprek: trainingsacteur tegenover cursist. De trainingsacteur vult zijn rol op een specifieke manier in, afhankelijk van de doelstelling van de training. Daarna geeft hij relevante feedback.

  • Rollenspelen zijn zeer geschikt voor trainingen gericht op sociale vaardigheden en gespreksvaardigheden.

  • Deze werkvorm is ook goed inzetbaar in trainingen gericht op inhoudelijke verheldering bij organisatieveranderingen en andere gebeurtenissen binnen organisaties.

  • Ook denkbaar zijn rollenspelen specifiek voor het technisch trainen van geïsoleerde gespreksmethodieken.

  • Rollenspelen lenen zich daarnaast goed om bepaalde methodieken te illustreren, zoals NLP, het Whole Brain Model, RET, Life Orientations (Lifo), Belbin, STAR, SMART, de Roos van Leary, de CAR-verhoormethodiek of een andere methodiek op aanvraag.

  • Rollenspelen zijn uitstekend toe te passen om hr-instrumenten te oefenen, waaronder Workplace Big Five (persoonlijkheid en competenties), Reflector (360°-feedback over competenties), Connector P (persoonlijkheid) en Connector C (cognitieve capaciteiten).

Regieprofiel

In de werkvorm Regieprofiel  spelen twee trainingsacteurs een herkenbare (praktijk)situatie. Daarna kunnen de deelnemers suggesties doen om de trainingsacteurs andere acties te laten ondernemen, zodat het verloop van de scène verandert. De gespreksleider zorgt ervoor dat dit gebeurt in lijn met de richting die u als opdrachtgever hebt bepaald.

  • Het Regieprofiel is vooral geschikt om de effectiviteit van gedrag te vergroten.

  • Deze werkvorm is geschikt voor grote én kleine groepen.

Inspringprofiel

De werkvorm Inspringsprofiel  lijkt op het Regieprofiel . Een trainingsacteur speelt samen met een deelnemer een herkenbare (praktijk)situatie. Daarna kunnen de deelnemers suggesties doen voor alternatieve scenario´s zodat het verloop van de scène verandert. De deelnemers mogen de scène tussentijds stopzetten. Ze kunnen dan ´inspringen´ om dezelfde situatie naar hun eigen idee verder te spelen. Dit kan zich een aantal keren herhalen. De gespreksleider zorgt ervoor dat dit gebeurt in lijn met de richting die u als opdrachtgever hebt bepaald.

  • De werkvorm Inspringspel is uitstekend geschikt voor kleine groepen, maar werkt ook in grotere groepen. Te denken valt aan groepen van min. 8 en maximaal 30 cursisten.

Games

Onze simulatiegames zijn meeslepende trainingsspellen waarin alle technieken die u wilt trainen zijn geïntegreerd. Of het nu gaat om een hulpverleningsteam dat terechtkomt in een vliegtuigramp, een ICT-team dat moet onderhandelen over een nieuw systeem, of een projectteam dat een verhuizing van een grote fabriek vlekkeloos moet laten verlopen: de mogelijkheden zijn eindeloos.

  • Ongeveer drie acteurs zetten samen tot tien personages neer: van directeur tot overbezorgde moeder, van wethouder tot ontevreden klant. Door de levensechte vertolking van personages reageren de deelnemers precies zoals ze in hun dagelijks functioneren zouden doen.

  • Tijdens de 6 à 7 uur durende simulatie houden de trainingsacteurs nauwkeurig bij wat er gebeurt: wat zijn de competenties van uw team en wat de valkuilen?

  • Extra aantrekkelijk wordt een game door het wedstrijdelement: uw team strijdt tegen een ander team om de eer. Informeer bij ons voor alle mogelijkheden.

Illustratieve Scènes

Op zoek naar duidelijkheid én discussie? In de werkvorm Illustratieve Scènes speelt Edu-Act scènes om bepaalde thema’s in een organisatie te illustreren. Dit werkt zeer verhelderend en levert gegarandeerd gespreksstof op. In tegenstelling tot de werkvorm Interactief Theater zijn de Illustratieve Scènes geen interactief concept. Het publiek speelt dus niet mee en heeft geen invloed op het verloop van de scène.

  • De werkvorm Illustratieve Scènes is uitstekend geschikt om discussie op gang te brengen.

  • Illustratieve Scènes zijn zeer goed inzetbaar om actuele veranderingen of gebeurtenissen in een organisatie te verhelderen.

  • Ook kunnen Illustratieve Scènes nieuwe ontwikkelingen in uw organisatie introduceren en hier draagvlak voor creëren.